Πού απευθύνεται: Εκπαιδευτικούς, Μεταπτυχιακούς Φοιτητές, Στελέχη Εκπαιδευτικών Οργανισμών και γενικότερα εργαζόμενους που θέλουν να εμπλουτίσουν και εμβαθύνουν τις γνώσεις τους στη διοίκηση και οργάνωση οργανισμών.
Πού στοχεύει: Παροχή Γνώσεων, Ανάπτυξη Δεξιοτήτων και Ικανοτήτων για την αποτελεσματικότερη και την αποδοτικότερη οργάνωση και διοίκηση και τεχνολογική υποστήριξη εκπαιδευτικών οργανισμών.
Τι αναμένεται να επιτευχθεί: Εμπλουτισμός γνώσεων, τεχνολογική ανάπτυξη και εξέλιξη ικανοτήτων, ενίσχυση αποτελεσματικότητας και αποδοτικότητας. Αύξηση της ανταγωνιστικότητας.
Σκοπός – Προσδοκώμενα Αποτελέσματα
Σκοπός του εκπαιδευτικού προγράμματος είναι:
- Η ανάδειξη των λειτουργιών της διοίκησης των οργανωτικών μονάδων και τη σημαντικότητα τους για την εύρυθμη λειτουργία των οργανισμών τους
- Η ανάδειξη την οργανωτικής συμπεριφοράς και της σημαντικότητας της σχετικά με την αποτελεσματικότητα των σχέσεων μεταξύ των στελεχών των εκπαιδευτικών οργανισμών
- Η παροχή γνώσεων σχετικών με τη διοίκηση και οργάνωση εκπαιδευτικών οργανισμών και υπηρεσιών εκπαίδευσης
- Η καλλιέργεια και η ανάπτυξη δεξιοτήτων και ικανοτήτων για την ταχύτερη και αποτελεσματικότερη αντιμετώπιση προβλημάτων κατά την λειτουργία των οργανισμών
- Η παροχή εργαλείων για τον καλύτερο έλεγχο και προγραμματισμό των πόρων των εκπαιδευτικών οργανισμών
- Η παροχή μοντέλων ηγεσίας και τρόπους εφαρμογής τους στην καθημερινή λειτουργία των οργανισμών τους
- Η ανάπτυξη τεχνολογικών ικανοτήτων και δεξιοτήτων
Μαθησιακοί Στόχοι του Εκπαιδευτικού Προγράμματος
Οι μαθησιακοί στόχοι του προγράμματος είναι να:
- Κατανοούν τη σημαντικότητα του περιβάλλοντος λειτουργίας των εκπαιδευτικών οργανισμών, της πολυπλοκότητας και της μεταβλητότητας του καθώς και πως επηρεάζει τη λειτουργία και τη λήψη αποφάσεων στους οργανισμούς.
- Γνωρίζουν και να εφαρμόζουν τις βασικές λειτουργίες της διοίκησης.
- Γνωρίζουν τους παράγοντες που ενισχύουν και συμβάλουν στην ανάπτυξη και αποτελεσματικότητα του οργανισμού τους.
- Οργανώνουν, κατανέμουν πόρους, επικοινωνούν και ελέγχουν τις ομάδες εργασίας.
- Ασκούν διοικητικά καθήκοντα, ρόλους και να εισάγουν μέτρα απόδοσης.
- Γνωρίζουν τη σημασία των στόχων, το πώς ιεραρχούνται και αξιολογούνται καθώς και τους παράγοντες που τους επηρεάζουν.
- Γνωρίζουν, κατανοήσουν και τη διαδικασία, τις μεθοδολογίες και τα εργαλεία λήψης αποφάσεων.
- Αντιλαμβάνονται τη σημασία της λήψης των αποφάσεων και τον κίνδυνο που εμπεριέχεται σ’ αυτές.
- Γνωρίζουν τη σημαντικότητα και τις επιδιώξεις του προγραμματισμού και τη σχέση του με την λειτουργία του ελέγχου.
- Εφαρμόζουν τεχνικές και κριτήρια οργάνωσης, διαίρεσης και παρακολούθησης της εργασίας και του έργου.
- Γνωρίζουν τη σημασία της επικοινωνίας και πως αυτή υποστηρίζει την υλοποίηση και κατανόηση των στόχων που έχουν τεθεί.
- Κατανοούν τη σημασία της πληροφόρησης και της διάχυσης της για την αποτελεσματικότητα και τη λειτουργικότητα του οργανισμού.
Ομάδα Στόχος (περιγραφή– διερεύνηση εκπαιδευτικών αναγκών– κριτήρια επιλογής)
Περιγραφή της Ομάδας– Στόχου:
Το επιμορφωτικό πρόγραμμα « Διοίκηση, Οργάνωση και Καινοτομία Εκπαιδευτικών Οργανισμών » απευθύνεται σε:
- Μόνιμους και αναπληρωτές εκπαιδευτικούς Πρωτοβάθμιας και Δευτεροβάθμιας Εκπαίδευσης.
- Υποψήφια και ενεργά στελέχη της εκπαίδευσης όπως Διευθυντές Εκπαίδευσης, Συντονιστές.
- Διευθυντές και υποψήφιους Διευθυντές Πρωτοβάθμιας και Δευτεροβάθμιας εκπαίδευσης (δημοτικά, γυμνάσια, λύκεια).
- Υποψήφιους και ενεργούς Διευθυντές & Υποδιευθυντές δομών μετα-δευτεροβάθμιας εκπαίδευσης (ΙΕΚ, ΣΔΕ).
- Υποψήφιους και ενεργούς εκπαιδευτές δομών μεταδευτεροβάθμιας εκπαίδευσης (ΙΕΚ, ΣΔΕ) αλλά και άλλων δομών Δια Βίου Μάθησης (ΣΕΚ, ΚΔΒΜ) σύμφωνα με σχετικές προσκλήσεις του ΙΝΕΔΙΒΙΜ.
- Εκπαιδευτικούς όλων των ειδικοτήτων οι οποίοι επιθυμούν να συμμετέχουν σε προκηρύξεις για την κάλυψη θέσεων στελεχών στην εκπαίδευση.
- Προπτυχιακούς και μεταπτυχιακούς φοιτητές οι οποίοι επιθυμούν να αποκτήσουν εξειδικευμένες γνώσεις στο επιστημονικό πεδίο της οργάνωσης και διοίκησης της εκπαίδευσης.
- Στελέχη εκπαιδευτικών μονάδων που ασκούν διοικητικά και οργανωτικά καθήκοντα σε εκπαιδευτικές μονάδες ή υπηρεσίες σχετικές με την οργάνωση, διοίκηση και συντονισμό εκπαιδευτικών μονάδων.
- Απόφοιτους δευτεροβάθμιας και μετα-δευτεροβάθμιας εκπαίδευσης που θέλουν να εμπλουτίσουν τις γνώσεις τους στη διοίκηση και στη οργάνωση εκπαιδευτικών μονάδων και οργανισμών.
Δομή του Εκπαιδευτικού Προγράμματος
Διδακτική Ενότητα Ι : «Διοίκηση και Οργάνωση». Ώρες: 70 ώρες.
Σκοπός Διδακτικής Ενότητας. Η ενότητα Ι σκοπό έχει την ολοκληρωμένη παρουσίαση των λειτουργιών της διοίκησης και των εργαλείων της.
Στόχοι της Ενότητας Ι : Με την ολοκλήρωση της ενότητας οι εκπαιδευόμενοι θα είναι σε θέση να:
- Αντιλαμβάνονται και να κατανοούν το περιβάλλον και τους παράγοντες που το επηρεάζουν
- Γνωρίζουν τις Λειτουργίες της Διοίκησης
- Εφαρμόζουν τις αντίστοιχες αρχές και μεθοδολογίες
- Κάνουν χρήση των εργαλείων και μεθόδων στη καθημερινότητα τους
Διδακτική Ενότητα ΙΙ : «Στόχοι, Αποφάσεις, Οργανωσιακή Συμπεριφορά και Ηγεσία». Ώρες: 70 ώρες.
Σκοπός Ενότητας ΙΙ. Η ενότητα ΙΙ σκοπό έχει να παρουσιάσει τη σημαντικότητα και την Επίδραση της Οργανωσιακής Συμπεριφοράς, των μεθόδων και τη διαδικασία Λήψης Αποφάσεων, τη διαδικασία θέσπισης και υλοποίησης των στόχων τα μοντέλα Ηγεσίας και Παρακίνησης και την κρισιμότητα του οράματος.
Στόχοι της Ενότητας ΙΙ : Με την ολοκλήρωση της ενότητας οι εκπαιδευόμενοι θα είναι σε θέση να:
- Γνωρίζουν τη Διαδικασία Λήψης Αποφάσεων, τις φάσεις της καθώς και τους παράγοντες που την επηρεάζουν
- Κατανοούν την οργανωσιακή συμπεριφορά και τις μεταβλητές που την επηρεάζουν
- Γνωρίζουν τα μοντέλα ηγεσίας, τα χαρακτηριστικά τους και τις απαιτήσεις για την εφαρμογή τους
- Γνωρίζουν τα μοντέλα παρακίνησης των συνεργατών και στελεχών τους
- Κατανοήσουν τη σχέση μεταξύ Οράματος και Στόχων
- Κατανοήσουν τη σημαντικότητα των στόχων και τις αρχές που θα πρέπει να τους διέπει για την επιτυχή θέσπιση και υλοποίηση τους
- Κάνουν χρήση των εργαλείων και μεθόδων στη καθημερινότητα τους
Διδακτική Ενότητα ΙΙΙ : «Επικοινωνία, Ανθρώπινο Δυναμικό και Καινοτομία». Ώρες: 60 ώρες.
Σκοπός Ενότητας ΙΙΙ. Η ενότητα ΙΙΙ σκοπό έχει να τονίσει και να αναδείξει τη σημαντικότητα της επικοινωνίας, την διαδικασία και τα εμπόδια της. Επίσης, να τονίσει τη κρισιμότητα των ανθρώπινων πόρων και της αποτελεσματικής διαχείρισης τους.
Στόχοι της Ενότητας ΙΙΙ : Με την ολοκλήρωση της ενότητας οι εκπαιδευόμενοι θα είναι σε θέση να:
- Αντιλαμβάνονται τη σημαντικότητα της επικοινωνίας για την αποτελεσματικότητα και αποδοτικότητα του οργανισμού τους
- Γνωρίζουν τα μοντέλα, τους τρόπους και τις απαιτήσεις της αποτελεσματικής επικοινωνίας
- Κατανοούν τις μεταβλητές, τα εμπόδια και τη σημαντικότητα της επικοινωνίας για την αποτελεσματικότητα και αποδοτικότητα του οργανισμού τους
- Γνωρίζουν και να αξιολογούν τη σημαντικότητα και κρισιμότητα των ανθρώπινων πόρων για την αποδοτικότητα και παραγωγικότητα των οργανισμών τους
Διδακτική Ενότητα ΙV : «Αποτελεσματικότητα Εκπαιδευτικών Οργανισμών». Ώρες: 70 ώρες.
Σκοπός Ενότητας ΙV. Η ενότητα IV σκοπό έχει την παρουσίαση της διαδικασίας της στοχοθεσίας, της διαχείρισης των πόρων, του προγραμματισμού, της αξιολόγησης και της καινοτομίας. Επίσης, να αναδείξει τη σημαντικότητα τους για την αποτελεσματικότητα των εκπαιδευτικών οργανισμών
Στόχοι της Ενότητας ΙV : Με την ολοκλήρωση της ενότητας οι εκπαιδευόμενοι θα είναι σε θέση να (ή θα μπορούν να):
- Προσδιορίζουν επιτεύξιμους στόχους και να γνωρίζουν τη Διαδικασία θέσπιση τους.
- Γνωρίζουν τα χαρακτηριστικά που θα πρέπει να διέπουν τους στόχους.
- Αντιλαμβάνονται τη σημασία του προγραμματισμού και της κρισιμότητας του για τη θέσπιση και την υλοποίηση των στόχων.
- Προγραμματίζουν και θεσπίζουν κριτήρια για την παρακολούθηση της πορείας και της λειτουργίας των οργανισμών τους.
Διδακτική Ενότητα V : «Ειδικά Θέματα : Διοίκηση Ολικής Ποιότητας, Διοίκηση Αλλαγών και Διαχείριση Κρίσεων». Ώρες: 60 ώρες.
Σκοπός Ενότητας V. Η ενότητα V σκοπό έχει να παρουσιάσει κάποια ειδικά θέματα, πολύ σημαντικά για την αποτελεσματικότητα των οργανισμών και την αντιμετώπιση και διαχείριση καταστάσεων στο εσωτερικό τους.
Στόχοι της Ενότητας V : Με την ολοκλήρωση της ενότητας οι εκπαιδευόμενοι θα είναι σε θέση να:
- Εφαρμόσουν τη με μεθοδολογία της διοίκησης βάσεις στόχων
- Γνωρίζουν και εφαρμόσου τις αρχές της Διοίκησης Ολικής Ποιότητας.
- Διαχειρίζονται τις κρίσεις, να προσδιορίζουν και να αντιμετωπίζουν τα αίτια τους.
- Κατανοήσουν τις αρνητικές συνέπειες για τον εκπαιδευτικό όταν υπάρχουν τέτοιες κρίσεις και δεν αντιμετωπίζονται άμεσα.
- Εισάγουν και διαχειρίζονται αλλαγές
Διδακτική Ενότητα VΙ : «Τεχνολογία, Εκπαίδευση και Επιχειρηματικότητα». Ώρες: 90 ώρες.
Σκοπός Ενότητας VΙ. Η ενότητα VΙ σκοπό έχει να παρουσιάσει τη βαρύτητα της Τεχνολογία, την επίδραση της και τη σημαντικότητα της εξ αποστάσεων εκπαίδευσης και εργαλεία χρήσης αυτής.
Στόχοι της Ενότητας VΙ : Με την ολοκλήρωση της ενότητας οι εκπαιδευόμενοι θα είναι σε θέση να:
- Γνωρίζουν μεθόδους και τρόπους εξ αποστάσεως διοίκησης
- Μεθόδους και εργαλεία εξ αποστάσεως εκπαίδευσης
- Γνωρίζουν τη σχέση μεταξύ τεχνολογίας, εκπαίδευσης και ανάπτυξης καινοτομίας και επιχειρηματικότητας
Κριτήρια Επιλεξιμότητας: Δεν υπάρχει όριο προσφερόμενων θέσεων.
Προαπαιτούμενες γνώσεις – προσόντα- εφόδια (πχ πρόσβαση στο διαδίκτυο, γνώσεις Η/Υ):
- Γνώση και χρήση υπολογιστών
- Πρόσβαση στο διαδίκτυο
Για την απονομή του πιστοποιητικού κάθε σπουδαστής θα πρέπει να έχει ολοκληρώσει τις παρακάτω δραστηριότητες
- Εργασίες. Μία για κάθε Θεματική Ενότητα, 800-1.000 λέξεις.
- Ασκήσεις-Προβλήματα : Δύο για κάθε μάθημα της Θεματικής Ενότητας
- Παρουσίαση : Παρουσίαση Εργασίας με τη χρήση Power Point
- Παράδοση Εργασιών, Ασκήσεων-Προβλημάτων και Παρουσίασης
Διάρκεια Προγράμματος : 420 ώρες
Πιστωτικές Μονάδες (ECVET): 17
Πιστοποιητικό Εξειδικευμένης Επιμόρφωσης από το ΚΕΔΙΒΙΜ του Πανεπιστημίου Δυτικής Μακεδονίας.
Κόστος Παρακολούθησης : 650€
Επιστημονικά Υπεύθυνος Προγράμματος : Δρ. Κωνσταντάς Γεώργιος, Ε.ΔΙ.Π. ΠΔΜ, Γνωστικό Αντικείμενο «Διοίκηση Οργάνωση Οργανισμών»
Προστασία Πνευματικής Ιδιοκτησίας και Λογοκλοπή
Το Κ.Ε.ΔΙ.ΒΙ.Μ αποτελεί μέρος του Π.Δ.Μ. και συνεπώς η λειτουργία του εμπίπτει και διέπεται από τους κανόνες λειτουργίας του.
Ισχύουν τα ακόλουθα:
- Για τα πνευματικά δικαιώματα:
- Η αναπαραγωγή ολόκληρου ή τμημάτων πνευματικών έργων τρίτων προσώπων (βιβλίων, άρθρων, εργασιών, έργων εικαστικών και εφαρμοσμένων τεχνών κ.λπ.), καθώς και η μετάφραση, η διασκευή, η παραποίηση ή απομίμησή τους, χωρίς την άδεια του δημιουργού τους, απαγορεύεται από το νόμο, ανεξάρτητα από τη μορφή με την οποία αυτή γίνεται (έντυπη, ηλεκτρονική, φωτογραφική, κλπ.) και συνιστά αστικό και ποινικό αδίκημα, συνάμα δε και σοβαρή πειθαρχική παράβαση.
- Κάθε δημιουργός ή συνδημιουργός έργου δικαιούται να αναφέρεται και να αναγνωρίζεται ως τέτοιος, απολαμβάνοντας και τα τυχόν περιουσιακά δικαιώματα που απορρέουν από το έργο.
- Η παράλειψη της αναφοράς της πνευματικής εισφοράς τρίτων προσώπων σε δημοσιευμένο έργο ή, αντίθετα, η συμπερίληψη προσώπου ως δημιουργού ή συνδημιουργού σε έργο, στο οποίο δεν εισέφερε προσωπικό δημιουργικό έργο, συνιστούν σοβαρά πειθαρχικά παραπτώματα και μπορούν να έχουν και άλλες νομικές συνέπειες. Σε περίπτωση έργου που είναι αποτέλεσμα της πραγματικής δημιουργικής συνεισφοράς περισσοτέρων προσώπων, τα πρόσωπα αυτά πρέπει να αναφέρονται όλα ως συνδημιουργοί του έργου κατά τη σειρά της σπουδαιότητας της συμβολής τους.
- Η εκμετάλλευση των περιουσιακών δικαιωμάτων που προκύπτουν από δικαιώματα βιομηχανικής ή πνευματικής ιδιοκτησίας από τον δημιουργό ή τον εφευρέτη μπορεί να υπόκειται σε περιορισμούς, προκειμένου, ιδίως, για έργα που παρήχθησαν με τα μέσα ή τη χρηματοδότηση του Π.Δ.Μ. ή άλλου φορέα.
- Για τη ρύθμιση των πνευματικών δικαιωμάτων ερευνητικών έργων τα οποία εκπονούνται στο Π.Δ.Μ., πρέπει να υπογράφονται με την έναρξη των έργων αυτών σαφείς συμβάσεις ή πρωτόκολλα ανάμεσα στο Π.Δ.Μ. ή τον χρηματοδότη του έργου, τον υπεύθυνο του έργου και όλων των μελών της ερευνητικής ομάδας.
- Το Π.Δ.Μ. αποκτά δικαίωμα επί των αποτελεσμάτων της έρευνας, εφόσον αυτή διεξάγεται στις εγκαταστάσεις του ή χρηματοδοτείται από αυτό ή γίνεται με τη χρήση του ονόματός του. Εάν το αποτέλεσμα της έρευνας αποδώσει οικονομικά οφέλη, οι ερευνητές οφείλουν να το γνωστοποιούν εγγράφως στο Ίδρυμα και να συνάπτουν από κοινού σύμβαση εκμετάλλευσης.
- Για τα θέματα λογοκλοπής:
- Η λογοκλοπή ή η ευθεία παραβίαση των υποχρεώσεων που προκύπτουν από το πλέγμα των διατάξεων περί πνευματικής ιδιοκτησίας συνιστά σοβαρό πειθαρχικό παράπτωμα, ιδιαίτερα όταν διαπράττεται από μέλη της πανεπιστημιακής κοινότητας και απαντάται σε έργα που εμφανίζονται ως πρωτότυπα έργα του συγγραφέα τους.
- Εφαρμόζοντας στην πράξη τα προβλεπόμενα από την Ευρωπαϊκή χάρτα του ερευνητή και σε συνάφεια με την επαγγελματική ευθύνη των διδασκόντων για την πρόληψη της λογοκλοπής (plagiarism), το Π.Δ.Μ. παρέχει στους καθηγητές και το λοιπό διδακτικό προσωπικό τη δυνατότητα ελέγχου των εργασιών με ανάλογο λογισμικό (turnitin, http://turnitin.com/).
Προστασία Προσωπικών Δεδομένων
Ο Ειδικός Λογαριασμός Κονδυλίων Έρευνας δια μέσω του Κέντρου Εκπαίδευσης Δια Βίου Μάθησης θα προβεί στην επεξεργασία, ως υπεύθυνος επεξεργασίας, των προσωπικών δεδομένων που περιλαμβάνονται στην αίτηση εκδήλωσης ενδιαφέροντος και στα δικαιολογητικά συμμετοχής των ενδιαφερομένων στην παρούσα πρόσκληση με σκοπό την επιλογή τους και τη συμμετοχή τους στο επιμορφωτικό πρόγραμμα. Νομική βάση για την επεξεργασία αποτελεί η παράγραφος 1 στοιχείο ε του άρθρου 6 του Κανονισμού (ΕΕ) 2016/679 και το άρθρο 5 του ν. 4624/2019 (εκπλήρωση καθήκοντος που εκτελείται προς το δημόσιο συμφέρον ή κατά την άσκηση δημόσιας εξουσίας). Τα προσωπικά δεδομένα θα διαβιβάζονται κατά περίπτωση νομίμως σε συνεργαζόμενους φορείς (ενδεικτικά Πανεπιστήμιο Δυτικής Μακεδονίας), καθώς και στις αρμόδιες για την διαχείριση και έλεγχο των Κέντρων Εκπαίδευσης Δια Βίου Μάθησης. Οι ενδιαφερόμενοι έχουν δικαίωμα πρόσβασης στα δεδομένα τους, διόρθωσης ανακριβών ή συμπλήρωσης ελλιπών δεδομένων, διαγραφής των δεδομένων αν δεν είναι πλέον απαραίτητα σε σχέση με τους σκοπούς για τους οποίους συλλέχθηκαν ή υποβλήθηκαν κατ’ άλλο τρόπο σε επεξεργασία ή αν αντιτίθενται στην επεξεργασία εφόσον δεν υπάρχουν επιτακτικοί και νόμιμοι λόγοι για την επεξεργασία, και περιορισμού της επεξεργασίας. Για κάθε ζήτημα σχετικά με την επεξεργασία προσωπικών δεδομένων, κάθε ενδιαφερόμενος μπορεί να απευθύνεται στον Υπεύθυνο Προστασίας Δεδομένων, επικοινωνώντας στη διεύθυνση ηλεκτρονικού ταχυδρομείου dpo@uowm.gr. Στην περίπτωση που ο ενδιαφερόμενος θεωρεί ότι θίγεται κατά οποιονδήποτε τρόπο η προστασία των προσωπικών του δεδομένων, μπορεί να προσφύγει στην Αρχή Προστασίας Δεδομένων Προσωπικού Χαρακτήρα (www.dpa.gr).